Läkekonst

Läkekonsts vårprogram 2019

Kallelse till

Årsmöte på stadsbiblioteket måndagen den 11 mars klockan 18.45

Som vanligt lottas ett konstverk ut bland de närvarande

Efter årsmötet får vi tillsammans med medlemmarna i Ängelholms Konstförening – många är kanske medlemmar i båda föreningarna – underhållas av Fotografen Jarl von Schéele som kl 19.30 visar ett bildspel från Berlin.

Utfärd till Malmöhus och Moderna Museet lördagen den 6 april

Vi samlas vid sjukhusentrén klockan 09.00 för att fördelas i bilar som kör oss till Malmö. Där parkerar vi nära Malmöhus, som är resans första mål. På Slottsholmen får vi en utförlig guidad tur av utställningen:

Jag lever i två världar. Ester Almqvist och konstlivet 1890-1934

Ester Almqvist var under sin livstid en central gestalt i svenskt konstliv, men som många kvinnliga konstnärer i dag relativt okänd. Hennes ena värld var tillsammans med konstvännerna, den andra tillsammans med modern på småländska gården Fogdeholm. Här presenteras hon och hennes konst men också en del av hennes mera kända vänner.

Men på Malmöhus visas också flera andra spännande utställningar som t ex:

Mellan depression och världskrig

Om utvecklingen i Sverige och Malmö under det glada tjugotalet och det oroliga trettiotalet.

Bergman på modet

Bergman har ju varit extra aktuell i samband med att han skulle ha fyllt 100 år. Här visas med kostymer, kostymskisser, stillbilder och korta filmsnuttar en bild av det textila hantverket i dräkterna i hans filmer.

Drömmar om Hollywood

Trettiotalets glittrande aftonmode + något från vardag och fritid. Det nya kroppsidealet: tjugotalets pojkflicka får nu kvinnliga former.

Människor <3 fåglar = sant?

Handlar om människans relation till fåglar i alla former

Så här kan var och en se sig omkring och visst finns det mycket att se!?

Innan vi lämnar Malmöhus äter vi lunch tillsammans på trevliga Café Wega och beger oss därefter till Moderna Museet där det visas två utställningar:

Carl Fredrik Reuterswärd. Behöver väl knappast någon presentation…

och Blue is the color of your eyes. Verk av bl a Louise Bourgeois. En utställning från moderna museets samling. Vi låter oss överraskas!

Den som vill kan (på egen bekostnad) prova på de goda bakverken och en kopp kaffe i museets lilla café innan det är dags för oss att anträda återfärden till Ängelholm. Moderna museet har öppet till klockan 17.00, men vi stannar så länge vi (i resp. bil) önskar, behöver ju inte köra tillbaka i samlad tropp. Kanske lockar andra aktiviteter för kvällen hemma i Ängelholm?

Anmälan till Cajsa Lundqvist  cajsaimagnarp@gmail.com  eller tel 0708 808811 senast den 17/3

Pris 295:-  för bilresa, entréer, guidning och lunch –  till BG  5205-6157 snarast efter anmälan

Vårutfärd till Nivaagaard och Tegnermuseet den 4 maj

Även nu samlas vi vid sjukhuset huvudentré klockan 09.00 för avresa via färja H-H och söderut till Nivaagaard och den stora utställningen om William Morris, den mångsidige designer, centralfiguren i Arts and Craft-rörelsen, vars idéer om hantverk spreds över hela Europa under förra seklet. Allt Morris engagemang bottnade i att skapa en bättre och vackrare värld. I utställningen presenteras hans liv och gärning genom konstverk, tapeter, tyger och möbler.

Efter lunch vänds kylaren norrut, passerar förbi Helsingör och till Dronningmölle och Tegnerparken. Ja, det är nu inte vår Esaias Tegner vi menar utan Rudolph! Dansk skulptör (1873-1950), stor beundrare av Michelangelo. Under en cykeltur på Själland upptäckte han ett skönt hedlandsskap och grundade där sin ateljé och skulpturpark. Även om inte ljungen blommar än, så har man fantastiska vyer; tror knappast att man är kvar i Danmark. Museet har varit stängt en tid men öppnar igen i april.

Pris för resa, lunch och entréer är 550;- + ev inträde på museet i Tegnerparken, själva skulpturparken ingår.

Anmälan till Cajsa Lundqvist cajsaimagnarp@gmail.com eller tel 070-880 99 11 senast den 14/4

Inbetalning till bankgiro 5205 - 6157 direkt efter anmälan i båda fallen

(Priserna ovan gäller med beräkning att vi fyller aktuella bilar med fem personer i varje. Vill någon ta sig till och/eller från M på annat sätt får vi återkomma angående priset. Likaså kan priset för utfärden till Danmark behöva justeras om växelkursen skulle ändras väsentligt till vår nackdel)

Resegruppen planerar förstås redan på höstens aktiviteter. Ska vi hoppas på att kunna satsa på en lite längre resa? Vi har ju i Läkekonsts regi gjort många trevliga sådana förut – men måst ställa in vid flera tillfällen p g a bristande intresse – eller? Tyvärr är det också så att: Smakar det så kostar det!

Därför vill vi veta vilken budget vi har att röra oss med!

Hur mycket är man beredd att betala för en konstresa med 2-3 övernattningar och – förstås – trevligt program? 4 000;-?  5 000;-? Mer (vid 3 övernattningar)?

Eller om vi skulle anlita en extern resebyrå, göra en längre resa på säg 5 dagar – bortåt 8-9.000;- för det kostar det minst i så fall!

Snälla, svara på detta vid årsmötet, och ni som inte kan närvara: svara till någon av oss i resegruppen! (Som består av Katarina Carlström 072 300 4331, Gunnel Ohlander 073 4215 333, Cajsa Lundqvist 0708 80 88 11 och Birgitta Persson 0727 355 341)

Välkomna till vårens aktiviteter!

Styrelsen för Läkekonst

Bankgiro 5205-6157