Ängelholms konstförenings historia

Ängelholms konstförening bildades 1944.

Föreningen har som uppgift att genom att ordna utställningar, föredrag, lotterier, föredrag samt besök på konstmuseer och andra intressanta platser bredda konstintresset inom Ängelholm med omnejd.

Initiativtagare till föreningen var ett antal konstintresserade damer och herrar med konstnärerna Christian Berg och Pär Siegård och konstnären och cigarrhandlaren Knut Grönvall i spetsen.

De första årens verksamhet bestod av medlemsfester, kurser i teckning och målning och en eller två årliga utställningar framförallt med föreningens egna konstnärers alster, men också verk av konstnärer från närliggande orter. Dessa utställningar ägde för det mesta rum på dåvarande Hotel Thor (på Storgatan där Åhlens nu ligger).

Utställningsverksamhet utökades kraftigt när Ängelholm 1967 fick ett kommunalt konstgalleri, Galleri Moment, som sedan 1987 ligger i biblioteket. Konstföreningen har ett samarbetsavtal med kommunen och delar ansvaret för de 12 årliga utställningarna på Moment med kulturnämnden.