Läkekonst

l

Läkekonst - Sjukvårdens Konstförening

Läkekonsts höstprogram 2019

Bussutfärd till Halmstad söndagen den 27 oktober.

Klockan 9.45 går vi på bussen på vanliga stället (vid sjukhusets gamla huvudentré söder om Karl XVs bro).

Vårt första resmål är Konstmuseet i Halmstad. Detta har varit stängt för om- och tillbyggnad men öppnades dagen innan med vernissage med verk av Olle Baertling, som föddes i Halmstad 1911. B utbildades i Paris bl. a. hos Fernand Leger och verkade såväl som målare som skulptör. Mest bekant är han för sina bilder med avgränsade partier i starka färger.

.

Även museets övriga samlingar av framför allt konst från Halland är sevärda.

Klockan 12.30 bär det vidare till Heagården, där vi äter lunch tillsammans och även har tid att utforska galleriet där innan vi cirka kl 14,30 fortsätter till närbelägna Mjellby Konstgård. Mjellby har haft en tradition att ställa ut kända svenska kvinnliga konstnärer och den nu aktuella är Greta Knutson Tzara (1899-1983) – hur många är bekanta med henne redan? Om inte, får ni nu chansen vid en guidad tur. Kanske hamnade hon i skymundan av berömda män…? Hon var gift med dadaisten Tristan Tsara och levde större delen av sitt liv i Frankrike, där hon då var mycket uppmärksammad för sina utställningar av teckning, målning och skulptur

Då vi förhoppningsvis är fullmatade med konstupplevelser vänder bussen hemåt vid 16-tiden. Den som är kaffesugen innan dess hinner med en kopp (på egen bekostnad).

Pris för denna innehållsrika utfärd är 630;- För detta får du: Busstransport, entréer till museet och konstgården, guidning på Mjellby Konstgård, lunch på Heagården bestående av Caesars sallad (exkl dryck) och trevligt sällskap.

Hoppas att ni vill komma med! Ni får gärna ta med goda vänner i mån av plats!

Anmälan senast den 7/10 till Cajsa Lundquist   cajsaimagnarp@gmail.com   eller tel/SMS till 070 880 8811

Ange ev. allergi.

Betalningen vill vi ha senast 21/10 till bankgiro 5205-6157

Dragning i Konstlotteriet torsdagen den 21 november

Konsten visas i hörsalen onsdagen den 20 november 12-18 och dragningsdagen 12-18 och därefter börjar den spännande dragningen 18.45.

Tänk på att du, om du inte kan vara närvarande vid dragningen, kan ha ett ombud, som väljer din vinst, men den bör veta ditt medlemsnummer (eller födelsenummer) – och vi i styrelsen kan inte vara ombud. Dras ditt namn, och du inte har något ombud, så får du naturligtvis en vinst ändå, men får inte välja vilken utan tilldelas en vinst – och det är ju roligast att få välja...

Till sist drar vi ”den hemliga vinsten” som inte visats i förväg, och för att vinna den, måste man vara närvarande i salen

Vi hoppas att ni är nöjda med vårt höstprogram!

Förslag på kommande resmål emottages gärna till program-gruppen, som består av: Katarina Carlström, Gunnel Ohlander, Cajsa Lundqvist och Birgitta Persson.

Vi ses vid dragningen?

Styrelsen i Läkekonst