Ängelholms Konstförening
Senaste nytt

Info januari 2020

Vårens utställningar, medlemslotteriet och konstresor

Så är det nu dags. Vi flyttar till Gamla Rådhuset under tiden som biblioteket totalrenoveras. Här är utställningslokalen betydligt mindre. Detta kompenseras till stor del av det centrala läget och det vackra huset. Vi är lovade fortsatt bemanning under byggtiden. Vi tror det blir riktigt bra.

Konstlotteri och konstresor kommer att fungera som vanligt.

Sen får vi se hur länge det dröjer innan vi kan flytta tillbaka. Troligtvis 1.5 – 2 år. Som planen ser ut är det inte aktuellt med att Galleri Moment får samma lokal som tidigare. Där kommer att finnas kafé och restaurang. Tanken är att galleriet ska ligga i hörnet närmast kyrkan med det stora glasade burspråket som vackert ljusinsläpp. Man kommer alltså att svänga till vänster i entrén i stället för till höger som tidigare.
Kommunens tanke är fortfarande att galleriet ska vara obemannat och helt öppet in mot biblioteket. Här är vi inte helt överens. Konstföreningen är enligt avtalet med kommunen huvudman för galleriet d.v.s. ansvarig för och administrerar all försäljning av konst. Vi tror inte detta kommer att fungera utan bemanning. Vi hoppas att våra politiker också kommer att inse detta.

Vi kommer att ge mer information om vad som händer via vår hemsida och via mail. Har du ännu inte lämnat din mailadress till oss kan du göra det på info@engelholmskonstforening.org för att få kontinuerlig information. Skriv: "Tacksam för utskick till...ditt namn"

Precis som tidigare samarbetar vi med konstföreningen Läkekonst.

Ängelholms Konstförenings medlemmar är välkomna att delta i konstupplevelser arrangerade av Läkekonst - snart kan du läsa om deras program här.

Allmänt

Man kan säga att Ängelholms konstförening har tre huvuduppgifter:

– Att ordna utställningar på Galleri Moment i samarbete med kommunen. Konstföreningen administrerar och ansvarar för försäljning.

– Att ordna ett konstlotteri med cirka en vinst per tolv medlemmar.

– Att ordna konstresor, föreläsningar eller andra upplevelser kopplade till konst för våra medlemmar.